Можете знайти у моєму блозі:

Розробки уроків

РОЗРОБКА УРОКУ З ПРЕДМЕТУ «ЗАХИСТ ВІТЧИЗНИ»для учнів 10 класу

Тема: Пневматична гвинтівка.



Мета: Ознайомити учнів з класифікацією пневматичних гвинтівок, загальною будовою гвинтівок ІЖ-38 та призначення основних механізмів і деталей; видами та будовою куль.
План
І. Організація учнів класу.
Шикування класу. Перевірка присутніх на уроці (доповідає командир класу).
ІІ. Актуалізація знань та мотивація навчальних досягнень.
Вступне слово вчителя, перевірка знань учнів, набутих на попередніх уроках. Перевірку вчитель проводить за допомогою опитування.
ІІІ. Мотивація теми та завдань уроку.
ІV. Вивчення нового матеріалу.
^ Обговоріть, яке основне призначення пневматичної гвинтівки.
Пневматична гвинтівка — це зброя, призначена для ураження цілі на віддалі кулею, що приводиться в рух енергією стиснутих газів або повітрям.
Пневматичною зброєю називають різновид стрілецької, у якому для добутку пострілу використається газ, що перебуває під тиском. «Пневматичний» – слово грецького походження й позначає «подих», «вітер».
Пневматична зброя на сьогоднішній день в основному застосовується для розважальної й спортивної стрілянини, а також для полювання на дрібних звірів і птахів, так що його потужність невелика. Хоча, у теорії, меж потужності в пневматичної зброї немає. Пневматична зброя відомо з давніх часів, приміром, пневматичні гвинтівки використовувались людством ще з одинадцятого століття. Причому в ті часи вважалися бойовою зброєю. І по сьогоднішній день серед всіх аматорів стрілянини цей вид зброї користується великою популярністю. Найпоширенішою пневматичні гвинтівки калібру 4,5 мм, до того ж, в Україні згідно законодавства, для придбання цих гвинтівок не потрібні спеціальний дозвіл і реєстрація. В основному, них купляють для розважальної стрілянини й тренувань.
     Типи пневматичних гвинтівок:

  1. газобалонного типу – вони стріляють за рахунок балонів з вуглекислим газом (CO2). Такий вид зброї найбільше підходять аматорами стрілянини для розваги й полювання.
  2. пружинно-поршневі гвинтівки – в неї є потужна пружина, що розтискається при пострілі й виштовхує повітря, що надає руху кулі.
  3. мультикомпресіонні гвинтівки – у яких треба зробити трохи качків важелем для накачування повітря в балон перед пострілом.
  4. компресійні гвинтівки PCP( накачують попередньо насосом високого тиску). Із всіх видів вони вважаються найбільш підходящими для полювання. Правда, вартість їх висока.

      Мультикомпресіонні гвинтівки можна розбити на два додаткових підкласи, які варіюються в залежності від того, чи є в гвинтівці регулятори тиску, які дозволяють рівномірно і економічно витрачати запас повітря, роблячи все постріли однаковими по потужності. У разі якщо такого регулятора немає, то постріли,які йдуть останніми, будуть трохи слабше перше, що так чи інакше негативно позначиться на дальності і точності стрілянини.
По своєму призначенню пневматичні гвинтівки ділять на:

  1. гвинтівки для розваг і тренувань;
  2. спортивні гвинтівки;
  3. зброя для полювання.

Гвинтівки першої групи гарні тим, що по своїй потужності вони не можуть заподіяти серйозного збитку людському здоров'ю, тому їх можна здобувати всім аматорам постріляти в дружній компанії. Коштують вони порівняно недорого.
До гвинтівок для занять професійним спортом пред'являється більше вимог, тому вони відповідно, потужнішій коштують дорожче.
Пневматичні гвинтівки, призначені для полювання на дрібну дичину, можуть мати калібр до 6, 35 мм. Причому для їхнього придбання вже потрібно дозвіл або спеціальна ліцензія. Правда, дійсні аматори полювання все-таки, як правило, віддають перевагу вогнепальній зброї.
Сьогодні вибір пневматичної зброї в нашій країні досить велика і його популярність росте. Тому є кілька причин. Основна з них – це можливість вправи в стрілянині при відсутності спеціального тиру продовж року.
Пневматична гвинтівка пружинно-компресійного типу, належить до наймасовіших моделей: до сьогодні випущено близько 2,2 млн одиниць. Відрізняється простотою й високою надійністю.
Однозарядна пружинно-поршнева гвинтівка моделі ІЖ-38 обладнана нарізним сталевим стволом. Для стрільби з неї використовуються лише свинцеві кулі. Гвинтівка ІЖ-38 призначена для початкового навчання із стрільби та тренування стрільців.
П невматична гвинтівка ІЖ-38 (загальний вигляд)
Відкритий приціл — з мікрометричним регулюванням за горизонталлю й вертикаллю і змінюваною довжиною прицільної лінії. Є автоматичний запобіжник, блокувальний спусковий гачок. Мушка закрита (нерухома), положення цілика регулюється за вертикаллю й горизонталлю мікрометричними гвинтами. Регулюється довжина прицільної лінії.
^ Загальна будова гвинтівки ІЖ-38 і призначення основних механізмів і деталей.
Ствол – призначений для спрямування польоту кулі.
Ствольна коробка – призначена для розміщення пневматичного насосу і спускового механізму.
Спусковим механізмом – здійснюють спуск пружини з бойового зводу.
Прицільний пристрій – служить для спрямування гвинтівки в ціль і надання їй потрібного кута прицілювання.
Ложе – з'єднує усі частини гвинтівки, слугує для зручності при стрільбі: має приклад, шийку, цівку.
      Будова пневматичної гвинтівки ИЖ-38:
1 - ствол; 2 - приціл; 3 - вісь ствола; 4 - прокладка ствола; 5 - ствольна коробка; 6 - поршень; 7 - бойова пружина; 8 - колодка спускового механизму; 9 - штіфт колодки; 10 - ложа; 11 - гвинт ложи задній; 12 - гачок спусковий; 13 - шептало; 14 -- важель блокировки;15 - важель взводу; 17 - манжета; 18 - шарнир; 19 - клин; 20 - ригель; 21 -- пружина ригеля; 22 - вісь шарнира; 23 - мушка.
ТАКТИКО - ТЕХНІЧНІ ХАРАКТЕРИСТИКИ
Калібр, мм
4,5
Початкова швидкість кулі, м/с
до 110
Вага, кг
2,8
Довжина, мм
1050
Довжина ствола, мм
450
Матеріал прикладу
пластик
 Будова набоїв. Кульки.
Для стрільби з пневматичної гвинтівки використовуються свинцеві кулі калібру 4,5 мм.
За конструкцією вони бувають:
«Гостроносими» – у них найбільш полога траєкторія, завдяки малому коефіцієнту лобового опору, гарна проникність і зупинний ефект. Пулька всередині порожня, зроблена з м'якого свинцю, завдяки чому добре плющится і всю кінетичну енергію віддає цілі, а не забирає із собою, пройшовши навиліт.
Сферичні із залитим носиком – вони більш точні. Точність у них трохи вище, але плющаться вони гірше «гостроносих» і, як наслідок, зупиняюча сила у них менше.
Коли в процесі тривалої та інтенсивної експлуатації гвинтівки потужність починає знижуватися (на жаль, цей процес неминучий, адже навіть алмаз і той з часом стирається), то треба міняти не тільки пружину, але і манжету.
Заряджання пневматичної гвинтівки виконують так:

  • Зведення здійснюється «переломом» ствола, рухом донизу-назад-уперед-догори…;
  • При зведенні відкривається казенний зріз ствола для ручного заряджання кулі;
  • Має блокування від випадкового пострілу в момент зведення при не повністю замкненому каналі ствола.

Дульна енергія. Як правило, цей показник вимірюється в джоулях. Під цим визначенням мається на увазі кінетична енергія, яку має боєприпас на виході зі ствола. Цей параметр стоїть на першому місці за важливістю аж ніяк не просто так, а в силу того, що він надає прямий вплив на те, якою дальністю і точністю стрільби буде мати пневматична гвинтівка, а також саме він стає вирішальним у юридичних питаннях, пов’язаних з цим видом зброї. На основі характеристики дуловій енергії гвинтівки розбиваються на спортивні та мисливські. І, якщо першу може придбати практично будь-який бажаючий, то мисливську гвинтівку вам продадуть лише за наявності відповідної у вас ліцензії. Більш того, мисливська рушниця підлягає обов’язковій реєстрації.
Необхідно пам'ятати, що зброю можна заряджати тільки на лінії вогню після команди керівника «Заряджай!». Кульки видаються за розпорядженням керівника стрільби лише на лінії вогню. Якщо результати влучання перевіряються після кожного пострілу, то видають лише по одній кульки.
 V. Підсумки уроку. Оцінювання.
VІ. Домашнє завдання.
Опрацювати §15 , стор.101 – 102, підібрати матеріал щодо використання різних видів гвинтівок у Збройних Силах.

ПЛАН-КОНСПЕКТ

ПРОВЕДЕННЯ УРОКУ «ЗАХИСТ ВІТЧИЗНИ»З УЧНЯМИ 10 – тих КЛАСІВ РОЗДІЛ III: «ВОГНЕВА ПІДГОТОВКА»


ТЕМА № 3. Ведення вогню з місця по нерухомих цілях і цілях, що з’являються.
Урок 2. Влучність стрільби. Вибір цілі, прицілу та точки прицілювання. Вивчення умов виконання стрільби з автомата (пневматичної гвинтівки). Практичне тренування.

Мета: - нагадати основні заходи безпеки при проведенні стрільб в тирі та на військовому стрільбищі;
навчити учнів вибирати цілі, приціл і точку прицілювання;
вивчити умови виконання стрільби з автомата і виконати норматив №1 з вогневої підготовки;
виховувати почуття гордості за вітчизняну зброю, впевненість у її надійності та усвідомити необхідність у майстерному володінні зброєю;
- тренувати, почуття товариськості і колективізму, готовності до взаємодопомоги, виконання бойового завдання, інші високі морально-бойові якості.

Навчальні питання:
1. Заходи безпеки при проведенні стрільб в тирі та на військовому стрільбищі.
2. Влучність стрільби. Приготування, прицілювання і спуск курка.
3. Вивчення умов виконання стрільби з автомата (пневматичної гвинтівки). Практичне тренування.

Учні мають знати:
основні заходи безпеки яки необхідно дотримуватись при проведенні стрільб в тирі та на військовому стрільбищі;
прийоми і правила стрільби з автомата та пневматичної гвинтівки;
визначати приціл і точку прицілювання у положенні лежачи з упору;
що таке рівна мушка і яке її значення при прицілюванні;
характерні помилки при прицілюванні і спуску курка, до яких наслідків вони призводять.
Учні повинні вміти:
виконувати основні заходи безпеки при проведенні стрільб в тирі та на військовому стрільбищі;
визначати приціл і точку прицілювання у положенні лежачи з упору і призводити постріл;
виконувати норматив №1 з приготування до стрільби з автомата Калашниковата пневматичної гвинтівки.
Учні повинні засвоїти терміни і поняття:
заходи безпеки при проведенні стрільб; організація і порядок проведення стрільби; влучність стрільби; приготування до стрільби;прицілювання» рівна мушка; спуск курка; норматив №1
з приготування до стрільби з автомата Калашникова.
Місце заняття: шкільний тир.
Час: 40 хв.
Метод проведення уроку: комбінований.
Обладнання: плащ-намет - 2; ММГ автомата Калашникова -2
Пневматична гвинтівка - 2
Міжпредметні зв’язки: фізична культура, фізика.
Структура уроку
Організаційний момент - 2 хв.
Актуалізація опорних знань і умінь учнів - 8 хв.
Вивчення нового матеріалу – 25 хв.
Закріплення нових знань і умінь учнів - 2хв
Підсумок уроку – 2хв.
Домашнє завдання – 1хв.

Хід уроку:

Організаційний момент
1.Шикування взводу в одну (дві) шерен­ги командиром взводу, перевірка за списком та зовнішнього стану учнів, віддача рапорту вчителю, привітання вчителя (тренування декілька раз – в разі потреби ).

2. Стройове тренування: стройова стійка; повороти праворуч, ліворуч, кругом;

3. Оголошення теми, мети та порядку вивчення матеріалу.

Актуалізація опорних знань і умінь учнів – 8 хв.

Перевірка вивчення і виконання домашнього завдання:
- яки міри безпеки встановлюються на військовому стрільбищі з метою запобігання нещасних випадків;
- розкажіть про порядок проведення стрільб на військовому стрільбищі;
- покажіть практично як виконується команда «До бою!».
III. Вивчення нового матеріалу – 30 хв.
1. Заходи безпеки при проведенні стрільб в тирі та на військовому стрільбищі.

КАТЕГОРИЧНО ЗАБОРОНЯЄТЬСЯ:
- заряджати зброю бойовими та холостими патронами до сигналу «Вогонь» (команди керівника, командира);
- направляти зброю на людей, в сторону або у тил стрільбища незалежно від того заряд­жена вона чи ні;
- відкривати та вести вогонь з несправної зброї, несправними боєприпасами або боєприпасами, які не передбачені таблицями стрільби для даної системи;
-відкривати та вести вогонь за межі небезпечних напрямків;
- відкривати та вести вогонь при піднятому білому прапорі на командному (дільничному) пункті та укриттях (бліндажах);
- відкривати та вести вогонь по бліндажах, незалежно від того, знаходяться у них люди, чи ні, а також по інших спо­рудах (вишках, тригонометричних пунктах та декоративному обладнанню);
- залишати, де б то не було заряджену зброю або передавати її іншим особам;
- залишати на вогневій позиції (місці для стрільби) індивідуальну зброю без команди керівника (командира);
2. Влучність стрільби. Приготування, прицілювання і спуск курка..
Влучність стрільби
Щоб навчитися влучно стріляти з автомата, необхідно виробити стійкі навички виконан­ня прийомів стрільби з пневматичної гвинтівки. До цих прийомів належать:приготування, прицілювання, спуск курка.
Приготування до стрільби. Правильне приготування до стрільби передбачає стале положення і того, хто стрі­ляє, і гвинтівки. Це має вирішальне значення для влуч­ності стрільби. Найзручнішим положенням для стрільби є положення лежачи (мал. 1), бо воно забезпечує най­кращу сталість для стрільця із гвинтівки та автомата.
Приготування до стрільби включає такі моменти: при­йняття положення до стрільби, заряджання автомата, прикладка автомата.
Положення для стрільби лежачи з автомата приймається у такий спосіб. Тримаючи гвинтівку у правій руці дуловою частиною вперед, зробити правою ногою повний крок уперед і трохи вправо. Нахи­ляючись уперед, опуститися на ліве коліно. Потім, обіпер­шись лівою рукою об землю, опуститися на стегно лівої ноги і передпліччя лівої руки. Лягти на лівий бік і швидко повернутися на живіт, трохи розкинувши ноги в боки носками назовні. Корпус перебуває під кутом 25-30° до площини стрільби. Гвинтівку кладуть цівкою на долоню лівої руки.
Мал. 1. Положення для стрільби лежачи з руки
Прикладка гвинтівки здійснюється таким чином. Лікоть лівої руки відводиться точно під цівку, передпліччя цієї ж руки просовується вперед настільки, щоб цівка лежала не на пальцях, а на долоні лівої руки між великим і вказівним пальцями. Правою рукою взяти приклад і встановити його на плече так, щоб відчувалося прилягання до плеча усього затильника, а його середина впиралась у виїмку плеча. Далі кистю правої руки без напруження охопити шийку приклада, а вказівний палець накласти першим суглобом на спусковий гачок і лікоть вільно опустити на землю (підлогу). Голо­ву трохи нахилити вперед і, не напружуючи шию, праву щоку прикласти до верхньої частини приклада (мал. 1).
Приготувавшись до стрільби, потрібно перевірити правильність прийнятого положення (мал. 2). Закінчивши прикладку, прицілитись, потім заплющити на декілька секунд очі, після чого, розплющивши праве око (або ліве, якщо стрілець лівша), подивитися, як спрямована гвинтівка відносно мішені. Якщо мушка відхилилася на­ліво від точки прицілювання, то весь корпус слід подати вліво, не пересуваючи лівого ліктя. Якщо гвинтівка спрямована вправо, то потрібно зробити те саме, але тепер у правий бік. Якщо гвинтівка спрямована нижче точки прицілювання, то слід увесь корпус подати назад, не пересуваючи ліктів з місця, і, навпаки, якщо гвинтівка спрямована вище, то корпус подати вперед. Правильним вважається положення, якщо під час перевірки мушка залишається точно під точкою прицілювання.
При стрільбі лежачи можна користуватися упором — мішечками з піском чи тирсою (мал. 2). При стрільбі з упора кисть лівої руки кладеться на упор, а на неї кладеться цівка
Мал. 2. Стрільба лежачи –сидячи- з пневматичною гвинтівкою. Корпус зміщується вперед або назад доти, поки не займе зручне для себе правильне положення.
У стрілецькій практиці відомий ще один прийом стрільби з упора. Він відрізняється від попереднього тим, що автомат кладеться на упор, а ліва рука підтримує приклад знизу.
Далі практичне тренування в приготуванні до стрільби. Виконання нормативу №1.
Прицілювання — це надання каналу ствола напря­му, необхідного для того, щоб уразити ціль. Виконується прицілювання за допомогою прицілу та мушки.
При стрільбі з відкритим прицілом для прицілювання необхідно зажмурити ліве око, а правим дивитися крізь проріз прицілу на мушку і встановлювати її таким чином, щоб її верхівку було видно в центрі прорізу прицілу на од­ному рівні з краями. Таке положення мушки називається рівною мушкою. Головну увагу приділяють правильному положенню мушки в прорізу прицілу і лише періодично, для уточнення прицілювання, переключають зір на точку прицілювання.
При стрільбі у ціль із чорним кружком («яблучком») рекомендується прицілювання здійснювати з невеликим просвітом, щоб під час прицілювання можна було чітко бачити обріз «яблучка» (мішені) і верхівку мушки. Величина просвіту залежить від особливостей зо­ру стрільця і має бути однаковою при кожному пострілі. Характерні помилки в прицілюванні: отже, за рівної мушки кулі потрапляють у ціль. Якщо мушка дрібна, то кулі підуть нижче; якщо мушка велика, то кулі підуть вище; якщо мушка спрямована вправо, то кулі підуть управо; якщо мушка спрямована вліво, то кулі підуть уліво. Коли гвинтівка завалюється в той чи інший бік, то відповідно у той бік і вниз буде відхилення.

На влучність стрільби істотно впливає дихання стріль­ця. Якщо не затримати дихання під час спускання курка, зброя матиме значне коливання по вертикалі і гори­зонталі, бо приклад при видихові опускається, а ствол піднімається, а при вдиху — навпаки. Щоб цього не від­бувалося, необхідно в момент прицілювання і спуску кур­ка затримати дихання. Перед спуском курка треба зробити вдих, а потім неповний видих і затримати дихання на 7-10 секунд. Цього часу цілком достатньо, щоб правильно прицілитися і зробити плавний спуск курка.

Спуск курка. Основою влучного пострілу є поєднання сталого положення зброї, правильного прицілювання і спуску курка. Можна добре і правильно прицілитися і за­тримати вчасно дихання, але якщо різко натиснути на спусковий гачок, то куля полетить з великими відхилен­нями, бо різкий рух пальця зіб'є наводку. Тому потрібно після затримки дихання плавно і рівномірно натискати на спусковий гачок, одночасно стежачи за правильним положенням мушки в прорізу і точкою прицілювання. Вказівний палець слід накладати на гачок першим сугло­бом, а сила тиску пальця повинна бути рівномірно спря­мована вздовж осі каналу ствола. При неправильному положенні пальця на гачку сила тиску спрямовується під кутом, що призводить до зміщення гвинтівки, і приціл збивається.
IV. Закріплення нових знань і умінь учнів – 2 хв.
1. Назвіть основні заходи безпеки яки необхідно дотримуватись при проведенні стрільб в тирі та на військовому стрільбищі.
2. Назвіть характерні помилки при прицілюванні і спуску курка, до яких наслідків вони призводять.
Підсумок уроку – 2 хв.
- Наголошення темі уроку та % досягнення поставленої меті.

- Оголо­шення оцінок, особисті зауважен­ня, щодо відповіді учнів та виконання ними стройових вправ, терміни усування недоліків.

VI. Домашнє завдання – 1 хв.

Підручник «Захист Вітчизни» ст. 138-145, конспект. Тренувати приготування для стрільби лежачи з упору і норматив №1.





























1 коментар: